2023. április 13., csütörtök

Mikor gazdát cserél a...

( Music Challenge: Imagine Dragons - Sharks )


Édesdeden szunyókált a sötétben - egy lélegzet, egy ringás. Élvezte a kellemes puhaságot, ahogy finoman, nem kellemetlenül összegyűrődik és minden egyes előre-hátra mozgásnál kicsit összesúrlódik önmagával.
Kifúj – beszív.
Arra lett figyelmes, hogy abbamaradt a ringás. Kinyitotta álomittas szemét, megrebegtette görbe szempilláját és nagyot nyújtózott – legalábbis próbált, mert az aprócska helyen nem volt túl sok mozgástere. Kihajtotta papírvékony önmagát, felhúzódzkodott és kikukucskált a sötét melegségből.
Vakító fehérség fogadta, sok izgő-mozgó sárga tónusú láb, pöfékelő zöldlevelűek, bukfencező óriások és annál is nagyobb mellényű kisegerek. A halk zsongást néha átszelte egy elefánthoz hasonló bőgés, melyre a válasz oroszlánmorgás volt. Hirtelen fogást érzett magán, finom ujjak közé szorult, óvatosan feje tetejére állították világát és végül nagy lendítés közepette, melyből csak egy rövidke hűvös csíkot érzékelt, leterítették a dermesztő fehérségbe. Új birtoklója már nem bánt vele kesztyűs kézzel, húzta-vonta és ráncigálta – legszívesebben elvágta volna a bőrét, de már nem volt olyan éles szélű, mint újkorában.
Ledobták. Szépen, csendesen szállt lefelé, ráérősen hintázott a fokozatos sötétségbe, ami úgy terült el alatta, mint egy feneketlen kút, melybe ha beleesnek, onnan már nincs kiút – örökké a süket és néma vak világ rabjává lesznek.
Utazása hosszú és áttetsző volt. Egyszer hanyatt fekve repült, másszor hason fekve csúszott. Hol kényelmesebben szelte a világot, társaságban és tisztán, hol pedig összekuporogva, kis helyen és magányosan. Minél jobban telt az idő, úgy halványodott ő maga is: feltűnőbb zöld színe a sok átfordulástól, dörzsöléstől kopottabbá vált, egybe mosódtak színei, már a kontúrozását is alig lehetett kilátni. Legnagyobb bánatára volt, ahol be is szakadt, szamárfüleit gúnyolták.
Ahogy szállt, mint életkedvtelen pillangó, sok mindent elé sodort a sóhajtás: volt, amin kuncogott, amin eltépázott és akadt, amire nem szívesen emlékezett vissza, mert még ő maga sem tudta eldönteni, hogy a dörzsölt vagy a sikamlós ügyfél volt a jobb választás. Azt viszont szerette, ha zöld hasát vakargatták, simogatták, édesdeden becézték és üdvrialgással együtt cuppantós nyomtak a pocakjára – fontosnak, különlegesnek érezte ettől magát, bár tudta, hogy nem sok van belőle.
Puffant. Összetörve emelte fel fejét és kótyagosan körbe nézett. Vacogós, piszkosszürke kezek állították talpra, saját barázdáitól, ami már annyi volt neki, hogy puhává varázsolta tapintását, nem is érezte az óvatos markolás enyves kérgét. Fejét meglegyintette a kósza szellő, valami ismerősen idegen illat körbelengte, melytől boldogittasan álomra hajtotta fejét. Még az sem zavarta, mikor riadtan összegyűrték, mintha attól félnének, hogy valami vad elrabolja őt; majd újból kisimították, élére hajtották és úgy dugtál zsebre, mint a világ legféltettebb kincsét.
Körbevetette az otthonosan lapuló melegség, és tudta, most igazán nagyon hasznos a jelenléte – mert most tényleg jó helyen van. Pont ott, ahol a legnagyobb szükség van rá.

14 megjegyzés:

  1. Szia!

    Amilyen kis rövid ez a novella, én olyan sok időt töltöttem volna az írásával, mert olyan szépen meg van fogalmazva. Sok időbe telte megírni vagy könnyen ment? Tetszettek a hasonlatok, a meszzemélyesítések a jelzők amiket használtál. Tényleg minden, épp ezért nem is tudok konkrét dolgokat kiemelni.

    Viszont annak ellenére, hogy tetszett össze is zavart xD Mármint lehet, hogy nagyon messzziről indulok, de először én azt hittem, hogy egy nyunyóról írsz, aztán a vége felé meg már zsebkendő felé hajlottak a gondolataim. Úgyhogy én most itt összeszedem a bátorságom és megkérdezem: mi volt itt most a történet középpontjában? :'D

    És ebből érkezik az a gondolatom, hogy hiába van szépen megírva, hogyha nem esik le kétkedés nélkül, hogy miről is olvasok. Valahol ez egy negatívum, de más szemszögből meg lehet csak én vagyok a hülye, aki nem érti mi van. Viszont szerintem fontos, hogy amit közölni szeretnénk az érthető legyen az általános közönségnek. Aztán persze ez nehéz, meg hát sajnos nekem se mindig sikerül rip.

    Köszönöm, hogy olvashattam és hát nagyon kíváncsi vagyok, hogy mennyire vagyok távol azzal kapcsolatban, hogy miről van szó a novelládban :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Örülök, hogy összességében tetszett, azért izgultam ám, hogy mit fogtok hozzászólni és örülök, hogy elgondolkoztatott titeket, hogy vajon mi is lehetett a "főszereplő". Igazából könnyen ment, ahhoz képest , hogy milyen régen írtam... Abban viszont igazat adok, hogy lehetett volna pontosabb is a leírása a pénznek, mert az én fejemben annyira egyértelmű volt, így visszaolvasva azért tudnék pár helyet, ahol pontosíthattam volna.
      Köszönöm, hogy olvastad!

      Törlés
  2. Szia! ^^

    Érdekes volt olvasni a novelládat, tényleg szépen, finom mondatokkal írtál az eseményekről, az olvasása közben meg nyomorónak is éreztem magam, végig arra fókuszáltam, hogy mikor derül ki, kiről/miről is szól a történet. Jó vot egy másik szemszögből olvasni, egy tárgyéból, mert szerintem az volt, és bár az elején gondoltam könyvre, zsepire, mindenre, most csak úgy gondolkodtam a novelládon, és beugrott, hogy baszus, hogy nem gondoltam eddig rá, esetleg lehet, hogy egy papírpénz - dollár - szemszögéből írtál? :O Így átolvasva ezzel az értelmezéssel kivilágosodott előttem a kép, mert amúgy annyira egyértelmű,mégis képes az agy túlbonyolítani mindent. Tetszettek a hasonlatok, a képek, ahogy az élettelen tárgy érzéseit életre keltetted, beleszőve, hogy az emberek hogyan viszonyulnak hozzá - itt is egy érv szól a pénz mellett, csókolgatják, örvendeznek miatta, de olyan könnyen el is veszítik az emebrek, aztán aki megtalálja, igazi kincsként tekint rá. Többször volt már velünk is meg mesélték nekem mamáék, hogy amikro nagyon szűkös volt minden, véletlenül talált egy 20ezrest az utcán (akkor nagy érték volt), és azzal tudta kifizetni az albérletet/kaját.
    Érdekes volt a zenének ez a féle értelmezése, hangulatában teljesen más, de megtalálható benne a sorok közt.
    Azért erősíts meg légyszi, hogy jól gondolom-e, de javíts ki, ha tévedek valamiben! :D
    Köszönöm, hogy olvashattam, várom a következő novelládat! ^^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Igazad van, egy tárgy szemszögéből olvastál, és iiigen. Papírpénz volt itt a válasz! ;) Akár dollár is lehet, de aki szeretne magyarban maradni, az is el tud képzelni egy húszezrest :D
      Örülök, hogy összességében tetszett az írásom, és jól esik, hogy dicséritek, én is elégedett vagyok így összességében első nekifutásra :D
      Köszönöm, hogy olvastad!

      Törlés
  3. Szia!
    Ezzel a novellával rendesen elgondolkodtattál. Nagyon tetszett, hogy ilyen különleges szemszögből írtál, és milyen szépen! Olyan gyönyörű, ízes kifejezéseket használtál, ámuldozok, hogy milyen jól sikerült. Kiemelni egyszerűen nem tudok, annyira tökéletes lett az összes mondat.
    A cím is ezt a rejtélyességet tükrözi: vajon ki mit helyettesít be a mondatba? Mert szerintem több opció is létezik.
    Na és A kérdés, hogy miről is szólt. Először egy falevére gondoltam, viszont az sok helyen elbukott volna:'D Elolvasva a kommenteket, tök jó ötletek voltak, és a pénzt reálisnak gondolom, szóval engem is érdekel, mi volt az:D
    Egyébként nekem külön tetszett, hogy át kellett gondolni, mi is lehet az. Mármint jó volt, hogy nem ilyen szájbarágós volt.
    Köszönöm, hogy olvashattam! ^^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Úgy látom sikerült mindenkit elgondolkodtatni, hihi ;) Örülök, hogy a cím is tetszik, direkt nem is írtam bele a pénz szót, kíváncsi voltam, hogy ki mire gondol. Ezért is cseréltem fel az eredeti szólást :)
      Igen, Vivié volt a telitalálat, a pénz a megoldás. :)
      Köszönöm, hogy olvastad!

      Törlés
  4. Szia!^^
    Wow, hát engem is nagyon elgondolkodtatott a novellád. Részben azért is, mert annyira szépen fogalmaztál, hogy egyszerűen jól esett olvasni, szinte megmelengette a szívemet. Másrészről pedig azért is, mert nekem sem volt teljesen tiszta, hogy kiről/miről szól a novella, és ez egy kicsit furcsa utóhatást hagyott bennem, de nem tudom hogy inkább jó vagy inkább kicsit rossz :D Az biztos, hogy többször elolvastam és pár napot vártam is a kommenteléssel, hátha okosabb leszek xdd
    Én amúgy először valami kisállatra gondoltam, de aztán az is beugrott, hogy lehet valamilyen apró növény, ami még picike de valamilyen nagyon forgalmas parkban van. Igazából nem tudom tényleg, nagyon sok ötlet megfordult a fejemben, de egyiket se tudtam tökéletesen belemagyarázni a novellába xd
    Hát én is nagyon kíváncsi vagyok, hogy valójában mit/kit szántál főszereplőnek, mindenképp írd le majd nekünk azért :D
    Köszönöm, hogy olvashattam, várom a következő novellád is!^^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Remélem, hogy nem rossz emlékkel viszonyulsz a novellához, bár igazából én örülök, hogy több ideig bennetek maradt az írásom :) Lehet észrevettétek, de szeretek elgondolkodtatóan írni :)
      Megsúgom, a pénz lesz a megoldás :) Remélem így már összeáll a kép, és jobb ízzel fogsz emlékezni a novellámra.
      Köszönöm, hogy olvastad!

      Törlés
  5. Szia!

    Nekem is tetszett a fogalmazásod, szerintem nem érződik rajta, hogy ilyen sok időt kihagytál, teljesen gördülékenyen olvastam végig, szerintem nagyon elkaptad a fogalmazás módot.

    Én sem tudtam megfejteni, hogy miről is szól ez a kis novella xd Először telefonra gondoltam, de az sok helyen elbukna, a legnagyobb értelme Vivien megfejtésének van, úgyhogy én is nagyon kíváncsi vagyok a te válaszodra.

    Egy kicsit egyetertek Mirtill és Panna véleményével is, mert én amúgy nem szeretek hülye maradni egy novella végére, hogy mégis mire gondolhatott a költő, viszont gondolkodni szeretek egy-egy olvasmányon, de ez az a fajta volt, amin az agyam kattogott, hogy hát de mi a halál lehet ez XDDD Ettől eltekintve egyébként jó volt ismét olvasni tőled és tetszettek a leirasaid.

    Örülök, hogy újra itt vagy, várom a következő írásod!^^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Örülök, hogy így gondolod :) Jó olvasni, hogy összességében tetszett nektek az írás. Igazából meg is lepődtem magamon, hogy viszonylag könnyedén ment az írás ennyi kihagyás után, még az ötlet is gyorsan jött. De való igaz, hogy pontosíthattam volna jobban, vagy adhattam volna több támpontot nektek, de most úgy vagyok vele, hogy ennyi még belefér így első nekifutásra :D
      Vivinek sikerült megfejtenie, pénz szemszögéből íródott a történet.
      Én örülök, hogy olvastad és hogy itt lehetek. :)

      Törlés
  6. Szia^^

    Hát olvasás közben nekem sem sikerült megvilágosodnom, én is maximum a zsepiig jutottam el. De most, hogy Vivien kommentje után újra elolvastam, hirtelen a helyére került minden. Muszáj annak lennie!XD De azért majd tényleg erősíts meg minket ebben!

    Nekem nagyon tetszett, ahogy leírtad ennek a valaminek az útját. Valljuk be, ritkán olvas az ember egy tárgy szemszögéből, pont emiatt mondanám üdítőnek és egyedinek. A fogalmazásmódod mindig is tetszett, és az ötlet is érdekes. És ha tényleg a pénzről van szó, jól passzol a dalhoz szerintem a mondanivalója.

    Kiemelni most nem igazán tudok, mert szuperül egyben volt az egész:-)
    Jó kis fejtörő volt, kíváncsi vagyok, te mire gondoltál írás közben.

    Köszönöm, hogy olvashattam! Várlak vissza^^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Készpénz a megoldás, haha :D Örülök, hogy így vélekedsz rólam és az írásaimról, illetve erről a novellámról, jól esik :)
      Köszönöm, hogy olvastad!

      Törlés
  7. Szia! ^^

    Húha, már hiányzott ez a blog :,D
    Nagyon régen láttam már ezt az elrendezést, és csak jó emlékeim fűződtek hozzá, és hogy mennyi szuper történetet olvastam már itt. És ez is egy azok közül.

    Bevallom, már aznap elolvastam a történetet, amikor posztoltál, de nem tudtam mit írni, nagyon elgondolkodtatott, hogy most vajon pontosan amúgy miről is szólt a történet. Először arra gondoltam, hogy valami növény, vagy hát virág, de mégsem. Aztán elolvastam Vivien kommentjét, és azzal a megoldással viszont már teljesen értelmet nyert az egész. Mert azzal a cím is milyen jól kijön!

    Egek, olyan csodás volt olvasni ezzel a megfoglamazással. Komolyan, mintha én lettem volna az a tárgy, aminek a szemszögéből írtál, és teljesen átéreztem mindent.
    Már nagyon hiányzott, hogy olvassak tőled, szerintem kicsit sem érződik, hogy kihagytál volna időt! Inkább az én írásomon érződne ilyesmi, és erre fel én még írtam is a challengek között...

    Könnyű volt megírni? Ez a kérdés nagyon foglalkoztat, mert én egy ilyennel szenvednék, de nekem úgy tűnik, hogy neked ez a kisujjadból jön már. Továbbra is csodás egy novella volt, bár a végén pl az utolsó mondatban lehetett volna egy szó, ami a tárgy maga, és így nem hagyott volna ennyit bizonytalanságot maga mögött.

    Köszönöm, hogy olvashattam! Elnézést a csúszásért! Várom, hogy a következő körben mivel veszel le a lábamról! ^^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Mármint régen láttál ilyen kinézetet, vagy most kifejezetten rám céloztál? :D
      Az igaz, hogy régen hoztam létre ezt a blogot és ráférne már egy kis újítás, de egyrészt tetszik a kinézete, másrészt lusta vagyok hozzá, hogy nézegessem mit hogy is kellene :D
      Igen, a pénzről volt szó, remélem, ha újra olvasod ennek tudatában már minden a helyére fog kerülni és új értelmet nyer majd a mondanivalóm is.
      Könnyedén jöttek a gondolatok, nem tartott nagyon sokáig az írása és még élveztem is, az ötleten sem kellett annyit agyalni.
      Örülök, hogy úgy gondolod nem változott a fogalmazásmódon, bár azért én látok még fejlődnivalót :D
      Semmi gond azzal, hogy később kommenteltél, a lényeg, hogy itt vagy, sőt, még én is csúsztam :D
      Köszönöm, hogy olvastad!

      Törlés